VÁCI EGYHÁZMEGYEI KÖNYVTÁR • 2600 VÁC, MIGAZZI K. TÉR 2. • 06 27 814-140 KAPCSOLAT ÜZENET
Váci
Egyházmegyei
Könyvtár
1875
KERESÉS
NAPI EVANGÉLIUM

Amikor Jeruzsálembe menet Jézus Jerikó városához közeledett, egy vak koldus ült az út szélén. Amint ez meghallotta, hogy sokan vonulnak arra, megkérdezte, mi történik. Mondták neki, hogy a názáreti Jézus jön errefelé. Erre kiáltozni kezdett: "Jézus, ...
< FŐOLDAL < KÖNYVTÁRRÓL < KATALÓGUSOK < E KÖNYVTÁR < VACIENSIS < OLVASNI JÓ
2025. november 17. Hortenzia és Gergo névnapja van   

TOLLE ET LEGE


TOLLE ET LEGE! - VEDD ÉS OLVASD!
2013. szeptember 26.

Tarnay Bruno: Katolicizmus és kultuszok

 

Az utóbbi időkben a vallási kínálat igen kiszélesedett. A nagy, történelmi egyházak mellett számtalan szekta jelent meg. Ezért fokozottabban felmerül annak szüksége, hogy a vallási közösségek életében tájékozódni tudjunk. Tarnay Brunó bencés szerzetes vállalta azt a kockázatos kihívást, hogy ebben a kérdésben kalauzolja a híveket. Legelőször a katolicitásról beszél. Ennek jegyében hívja fel a figyelmet arra, hogy Krisztus egyetlen Egyházat alapított, melynek jegyei a Katolikus Egyházben állnak fenn. A szerző egyben értelmezi is a kijelentést, miszerint az Egyház jegyei a maga teljességében a Katolikus Egyházban vannak jelen, de nem kizáró jelleggel. Azaz már közösségek is birtokolhatnak az Egyház jegyeiből bizonyos dolgokat. Ez egyben az ökumenizmus teológiai alapja. Könyvének első fejezetében a szektaképződés gyökereiről szól. A szekták jellemzőit a következőkben foglalja össze.

  1. Az istenséget személytelen erőként fogják fel.
  2. Az ember monisztikus-panteisztikus értelemben az istenség része
  3. A világ csak látszat, illúzió, a tiszta szellem ideiglenes működési területe. Ez a monizmus tehát ellentmondásos, paradox dualizmus.
  4. Az üdvösség a megvilágosodás, amely különböző test-lelki gyakorlatok és technikák eredménye, nem isten ajándék (kegyelem). Lényege az istenséggel való azonosság átélése.
  5. A rossz maga a tudatlanság, a megvilágosodás hiánya.

Ez a fejezet általános bevezetőként is szól, mert a szerző itt írja azokat az eszmei (filozófiai és teológiai) alapokat, melyek eltérést mutatnak a Katolikus Egyház tanításától. Itt ismerkedhetünk meg a teozófia, antopozófia, a New Age, okkultizmus, spiritizmus, Channeling és a Rózsakereszt-mozgalommal irányzatokkal. Az antropozófia különösen pedagógiai téren nagyon élénk. Ennek az irányzatnak felelnek meg a Waldorf-iskolák, melyek sok helyen megtalálhatók.

A második fejezet több részre oszlik. Az „új vallások” nyugaton részben kerülnek tárgyalásra az apokaliptikus áramlatok, Jehova tanúi, Az utolsó napok szentjeinek egyháza (mormonok), A hetedik nap adventistái valamint a Jóga és Zen (transzcendentális meditáció), ezek után következnek az ifjúsági vallásos mozgalmak. Itt nyer említést a Krisna-tudat mozgalma, Az isteni fény missziója, „Isten gyermeki” Kaliforniában. A destruktív kultuszok között említ a scientology mozgalmat, a norvég szektát, a Keresztény egyesülés egyházát valamint az egyéb csoportokat. Ez utóbbiak közül a következőkről ír: Új apostoli egyház, Christian Science, Keresztény közösség, Grál-mozgalom, „A teljes evangélium üzletembereinek nemzetközi szervezete”, végül pedig az Isten egyházáról szól. A könyvet a szerző lelkipásztoroknak is szánta. Ezért könyvének végén azt vizsgálja, hogy a nagy egyházaknak mit kell tenni ahhoz, hogy híveiket megtarthassák. A szerzőt többen támadták, mivel a szekták esetében destruktív folyamatokról is ír, ami azt jelenti, hogy az illető a szektában személyes szabadságát elveszíti és teljesen kiszolgáltatott állapotba kerül a szekta vezetőjével szemben.

 

Bibliográfiai adatok:

Tarnay Bruno: Katolicizmus és kultuszok. Pannonhalma, Bencés Kiadó, 1992.

 

Dr. Varga Lajos

segédpüspök, könyvtári prefektus





OLDALTÉRKÉP