VÁCI EGYHÁZMEGYEI KÖNYVTÁR • 2600 VÁC, MIGAZZI K. TÉR 2. • 06 27 814-140 KAPCSOLAT ÜZENET
Váci
Egyházmegyei
Könyvtár
1875
KERESÉS
NAPI EVANGÉLIUM

Amikor Kafarnaumban Jézus az élet kenyerének mondta önmagát, vita támadt a zsidók között: "Hogyan adhatja ez testét eledelül nekünk?" ? kérdezték. Jézus így felelt nekik: "Bizony, bizony, mondom nektek: Ha nem eszitek az Emberfia testét, és nem isszá...
< FŐOLDAL < KÖNYVTÁRRÓL < KATALÓGUSOK < E KÖNYVTÁR < VACIENSIS < OLVASNI JÓ
2024. április 19. Emma névnapja van   

KÖNYV-JELZŐ


KÖNYV - JELZŐ
2013. március 8.

DAMIANI JÁNOS MUNKÁI

JUSTA RELIGIONIS COACTIO SEU APODIXIS...

 

A protestantizmus hatása alatt kialakult a hitvitázó irodalom. Damiani János váci kanonok is jelentős szerepet játszott a katolikus kontroversiás irodalom megteremtésében. Híres könyve a Justa religionis coactio seu apodixis, melynek jelentése a vallás igaz kikényszerítése avagy bizonyítása. Könyvét a katolikus főméltóságoknak: királyoknak, hercegeknek, főtisztviselőknek és dinasztiáknak ajánlotta, hogy a katolikus hitet a nem katolikusok előtt kellőképpen bizonyítani tudják. Ezen felül az itt említett méltóságok kötelességének tartotta, hogy a nem katolikusokat kényszeríteni tudják, akár erőszak alkalmazásával is, ha enyhébben nem megy, az egyedül üdvözítő római katolikus hit átölelésére.

A szerző az első hét fejezetben leírja az eretnekség keletkezését, okait. Azután bizonyítja, hogy Luther és Kálvin, valamint követőik eretnekek. A következőkben a Szentírásból bizonyítja, hogy a világi főméltóságoknak lehetőségük és kötelességük, hogy az eretnekségben makacsul kitartókat akár erőszakkal is kényszerítsék a római katolikus hit befogadására. A szerző leírja a protestantizmus okait, és amellett foglal állást, hogy a magyarországi kálvinisták nem a helvét hitvallást, a lutheránusok pedig nem az ágostai hitvallást követik. Utána felhozza azokat a szentírási részeket, melyeket a protestánsok szoktak idézni a katolikusok ellenében. Az Egyház gyakorlata azt tanítja, hogy az eretnekek bizonyos ideig tartó büntetéssel, akár halálbüntetéssel is helyes útra téríthetők. Ezek után hozza az érveket, melyeket a protestánsok a katolikusokkal szemben hoznak fel, majd pedig megismétli a korábbi közlést, hogy az eretnekek büntetéssel vagy halálbüntetéssel is kényszeríthetők a hitre. Itt idézi azokat az egyházatyákat, akikkel a protestánsok előhozakodnak. Ezek után azokra a kánonokra és a pápai törvényekre hivatkozik, melyek szerint az eretnekeket büntetni kell. Egyben cáfolja a protestánsok részéről jövő helytelen értelmezéseket. A birodalmi törvények is azt tanítják, hogy az eretnekeket ideig tartó vagy halálbüntetéssel kell sújtani. Ezek után következnek azok a birodalmi törvények, amelyeket a protestánsok idéznek a katolikusok ellenében. Az apostoli királyság törvényei elrendelik, hogy a nyilvános eretnekeket megbüntessék akár halállal is büntethetők. Kifejti, hogy ne legyenek többé kötelesek apostoli királyaink Magyarországon eltűrni a lutheránus és kálvinista eretnekeket. Aztán hozza és cáfolja azokat a magyarországi törvényeket, melyekkel a protestánsok érvelnek. A következő fejezet azoknak a katolikus királyoknak és hercegeknek az emlékezetes példáit hozza, akik az eretnekeket jól megbüntették. Szól azokról az eretnek főméltóságokról is, akik eretnekeket büntettek meg. Ír azokról a protestáns világi főméltóságokról, akik különböző erőszakos módokon irtották ki soraikból a katolikusokat, különösen az Istennek szentelt személyeket. A 23. fejezetben azokról a királyokról szól, akik a katolikusokat hitük miatt halállal büntették. Az utolsó előtti fejezetben ismét az igen erős érveket sorolja fel, melyek bemutatják, hogy bizony az eretnekeket akár halálbüntetéssel is méltán lehet és kell is büntetni. Az utolsó fejezet pedig felsorolja és cáfolja azokat az érveket, melyeket a protestánsok a katolikusokkal szemben szoktak felhozni. Végül egy buzdító összefoglalást találunk a királyoknak, főembereknek, főtisztviselőknek és az igazhitű római katolikus dinasztiák számára.

A szerző Padányi Bíró Márton állásfoglalását követve hangsúlyozza, hogy az eretnekek nem lehetnek bevett felekezetek. A könyvet, mivel politikai kérdéseket is érintett, Mária Terézia azonnal elkobozta. Könyvtárunk a második kiadással rendelkezik, mely Budán 1763-ban jelent meg Landerer Lipót betűivel. A szerző tevékenységét taglalja és elhelyezi a történelemben: Hermann Egyed: A katolikus Egyház története Magyarországon 1914-ig. München, 1973. 162 p.

Ebben a könyvben is található egy bejegyzés: Josephi Pilinger. A könyv tehát Pilinger Jánosé volt. Régi könyvtári jelzete XII 6. Damiani. Ez arra utal, hogy Damiani János kanonok munkáit együtt őrizték a könyvtárban.

Dr. Varga Lajos és Schäffer György

Bibliográfiai adatok:

 

Damiani János: Justa religionis coactio, seu apodixis quod reges... habita occasione...possint...acatholicos... cogere mediis etiam violentis... ad amplectendam veram... : Editio Altera / Joannes Damian. – Budae : L. F. Landerer, 1763. – 36,795,5 p. ; 17 cm





OLDALTÉRKÉP